Vorig jaar leek het dan toch echt te gaan lukken, na het sinds 1985 vele malen te hebben geprobeerd zou Toyota dan eindelijk de 24 uur van Le Mans gaan winnen.
Een kwartier voor tijd kwam de Porsche die de leidende Toyota nog op de voet volgde kwam met een leeglopende band binnen. Druk van de ketel, alleen nog uitrijden en de zo gewenste overwinning was daar!
Tot plotseling, met nog één ronde te gaan De TS050 wel heel langzaam op de finish af kwam rijden…. “{ “Je moet nog een rondje!!!” leek iedereen te denken. Maar het probleem was veel groter.
Net na de Finishlijn moest Kazuki Nakajima de auto parkeren. De Porsche met Neel Jani achter het stuur scheurde voorbij en voorbij was het feest voor Toyota. Uiteindelijk kon Nakajima zijn weg vervolgen, echter duurde de laatste ronde langer dan reglementair toegestaan en de nr. 5 kwam niet in de uitslag voor……
….waardoor de nr. 6 Toyota uiteindelijk op de tweede plaats eindigde en daarmee Toyota toch een record wist te geven. Een triest record wel te verstaan: De meeste tweede plekken op Le Mans zonder overwinning, 5. En de vloek gaat door. Ook in 2017 wisten ze als favoriet de knotsgekke editie niet op hun naam te zetten. Zou het in 2018, met zeer beperkte concurrentie, dan eindelijk gaan lukken?
Een stukje historie in de vitrinekast? Spark levert schitterende modellen van Zowel de TS050 die met nog 6 minuten te gaan dacht de overwinning op zak te hebben alsook de nr. 6 die Toyota toch een record bracht.
Interesse? frank@servalmodelcars.nl