Dit jaar precies 70 jaar geleden ging de beroemde Mercedes 300 SL gullwing na een productie van 1400 stuks uit productie om te worden opgevolgd door de 300 SL Roadster.
Al gedurende de productietijd werd de auto een legende, niet in de laatste plaats vanwege zijn unieke partytrick: de vleugeldeuren!
De tweezitter sportwagen was in staat een snelheid van 260 km/h te halen en was daarmee de snelste auto die op dat moment verkrijgbaar was! In feite is de 300 SL de eerste raceauto voor de openbare weg, de eerste supercar!
De 300 SL is ook letterlijk de straatversie van de auto die in 1952 de 24 uur van Le Mans wist te winnen. Na dat succes dacht de Amerikaanse mercedes importeur Max Hoffman dat er wel vraag zou zijn naar een “burgerversie”. Gelukkig luisterde de directie van Mercedes want hij bleek gelijk te hebben.
De prestaties werden geleverd door een 2996cc zes in lijn, goed voor 215 pk. Met 1310 kg voor de coupe en 110 kg meer voor de roadster goed voor baanbrekende prestaties.
Iemand met een heel vooruitziende blik had er in de jaren 50 twee exemplaren weg gezet. De DM 29.000 van toen was heel veel geld. Maar aangezien ze nu voor 1,3 miljoen van eigenaar verwisselen had de eigenaar nu één exemplaar kunnen verkopen en de andere gratis kunnen behouden.
Ook een model van deze legendarische straatracer? Dat kan een stuk goedkoper! Serval modelcars heeft onder andere deze fraaie exemplaren van Maxichamps op voorraad. In het rood, zilver als coupe en in zilver als roadster. Vraag naar deze of de andere SL’s op frank@servalmodelcars.nl